Αρχική σελίδα » ΑΡΘΡΑ

"ΤΟ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ"

ΟΜΙΛΙΑ ΟΜ.ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΥ ΔΕΛΛΑΣΟΥΔΑ

https://epalxeis.gr/to-diaxroniko-minima-tis-paliggenesias/

“Είδε” η… ακοή μας μία “Αναστάσιμη” ημέρα!

Ήλθε το πλήρωμα του χρόνου και αρχίσαμε να… ακούμε όλοι.

Την Κυριακή των Μυροφόρων 30 Απριλίου 2023 -στη 2η Θεία Λειτουργία τού Ι. Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς– άρχισε η μέσω πιστοποιημένου Θεολόγου – Διερμηνέα ζωντανή ερμηνευτική απόδοση στην Νοηματική γλώσσα των τελούμενων εντός τού Ι. Ναού.

Όπως είχε αναγράψει στην σχετική αναγγελία ο προϊστάμενος του υπόψη Ι. Ναού, ο αιδεσιμ. Πρωτοπρεσβύτερος π. Γεώργιος Γεωργακόπουλος, η ενέργεια αυτή αποβλέπει στο να «δοθεί η δυνατότητα σε κωφούς αδελφούς μας, να συμμετέχουν ομαλά στη λατρεία της Εκκλησίας μας, χωρίς να νιώθουν αποκομμένοι από το εκκλησιαστικό σώμα».

Σε αυτή  την Θεία Λειτουργία, την οποία παρακολούθησαν Πρόσωπα με προβλήματα ακοής καθώς και εκπρόσωποι φορέων αρμόδιων οργανώσεων, τελέστηκε και «το μνημόσυνο του μακαριστού Μητροπολίτου πρώην Θηβών και Λεβαδείας κυρού Νικοδήμου, που υπήρξε πρωτοπόρος στην εκκλησιαστική διακονία των κωφών Ελλάδος».

Ο γράφων ως ένας εκ των συνοδοιπόρων τής «Συν… οδοιπορίας» (https://synodoiporia.gr/), μέσω της οποίας γνωστοποιείται  η Ενοριακή δράση τού υπόψη Ι. Ναού, έλαβε γνώση του θαυμαστού αυτού γεγονότος, το οποίο δεν θα μπορούσε να αφήσει “απαρατήρητο” το γεγονός αυτό για τους λόγους που αναφέρονται παρακάτω.

Σημειώνω εισαγωγικά ότι η “καινοτομία” αυτή δεν θα είχε πραγματοποιηθεί, εάν δεν συνέτρεχαν όροι και προϋποθέσεις όπως οι ακόλουθοι.

  1. Εάν δεν υπήρχε η σφοδρή επιθυμία και η προσπάθεια των ιδίων των πιστών που “εμποδίζονται” ή αν θέλετε δεν διευκολύνονται, ώστε να συμμετέχουν όπως όλοι οι χριστιανοί στην λειτουργική ζωή τής Εκκλησίας.
  2. Εάν δεν εργαζόταν για τον σκοπό αυτό με την οφειλόμενη ενώπιον Θεού ταπεινότητα  ο Λευίτης  τού Ι.Ν.  Αγίου Ελευθερίου Γκύζη, αιδεσιμ. πρωτοπρεσβύτερος π. Παναγιώτης Τσιαντής δ. Φιλοσοφίας.
  3. Εάν δεν εγκαθίδρυε την δυνατότητα αυτή, υιοθετώντας σχετικό αίτημα των ιδίων των Προσώπων με προβλήματα ακοής, ο π. Γεώργιος Γεωργακόπουλος, στο πλαίσιο πάντοτε τής πρωτοποριακά ανεπτυγμένης πολυδιάστατης Ενοριακής δράσης του.
  4. Εάν δεν είχαν υπάρξει -όπως εκτιμώ- πρόδρομες κινήσεις είτε ως πρόταση (βλ. π.χ.:

α. Εκκλησία και Άτομα με ειδικές Ανάγκες. Πρακτικά Α’ εκδήλωσης (Μάιος 1994) του ερευνητικού προγράμματος «Θρησκευτική Αγωγή και Κοινωνική Ένταξη ΑΜΕΑ» http://www.somaomotimon.uoa.gr/fileadmin/somaomotimon.uoa.gr/uploads/doc/dellasoudas/EcclesiaAMEAgr.pdf ,

β. Εκκλησία και κοινωνική ένταξη Ατόμων με ειδικές ανάγκες. Έρευνα για την υπάρχουσα δράση και τις προτάσεις ανάπτυξής της, http://www.somaomotimon.uoa.gr/fileadmin/somaomotimon.uoa.gr/uploads/doc/dellasoudas/ecclesia_Integration.pdf [βλ. σ.110],

γ. «Church and social integration of disabled people» http://www.somaomotimon.uoa.gr/fileadmin/somaomotimon.uoa.gr/uploads/doc/dellasoudas/Panorama.pdf ,   είτε ως μερική εφαρμογή (βλ.:

α. Στη νοηματική οι Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας από την ΕΡΤ

https://press.ert.gr/grafeio-typou-ert/sti-noimatiki-oi-akoloythies-tis-megalis-evdomadas-apo-tin-ert/

β. Συγχαίρω τον Πρόεδρο της ΕΡΤ https://meallamatia.gr/kathigitis-dellasoudas-sygchairo-ton-proedro-tis-ert/ ).

Έτσι λοιπόν φθάσαμε στο σήμερα, όπου η ολοκληρωμένη εφαρμογή τής συμμετοχής των Προσώπων με προβλήματα ακοής στην λατρεία τής Εκκλησίας μας, γίνεται πράξη μέσα στην οποία βλέπουμε τον μεν  π. Παναγιώτη να ηγείται τής αναστάσιμης αυτής ενέργειας, τον δε π. Γεώργιο να υιοθετεί  και να εφαρμόζει την για πρώτη φορά εισαγωγή  εντός Ναού τής ζωντανής Νοηματικής γλώσσας ανοίγοντας προς τον σκοπό αυτό την  Πύλη τού Ι. Ναού στα πρόσωπα που έμεναν «εκτός» εξ αιτίας αισθητηριακών  προβλημάτων  και όχι λόγω ζητημάτων  πίστης.

 Όπως μας πληροφόρησαν το ιστορικό τής όλης “καινοτομίας” έχει ως  εξής:

«Κατ’ ακρίβεια: Ο μακαριστός μητροπολίτης Θηβών Λεβαδείας Νικόδημος εισήγαγε ταυτόχρονα με την τέλεση της θείας Λειτουργίας την ερμηνευτική της απόδοση στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα. Ο π. Παναγιώτης για 25 χρόνια λειτουργούσε στο παρεκκλήσι τού Προφήτη Ζαχαρία, στην οδό Μενάνδρου 24.

Ο π. Γεώργιος υιοθέτησε αίτημα κωφών για ζωντανή βιωματική εμπειρία στο Ναό της Ευαγγελίστριας Πειραιά, κάθε Κυριακή στη Δεύτερη Θεία Λειτουργία στις 10:30.

Στην Μενάνδρου γινόταν μια φορά τον μήνα η Θ. Λειτουργία. Αντίθετα στην Ευαγγελίστρια γίνεται κάθε Κυριακή, και οι κωφοί αδελφοί μας συνυπάρχουν με τους ακούοντες ως σώμα Χριστού και όχι σε απομόνωση!».

Μετά τα παραπάνω -και έχοντας υπόψη τις χρονοβόρες διαδικασίες για την βελτίωση μη θετικών συμπεριφορών- δεν μπορούμε να μην τονίσουμε ότι  μέσα  σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα ερχόμαστε  για δεύτερη φορά να συν-χαρούμε όλους τους πρωταγωνιστές και τους καθ΄ οιονδήποτε τρόπο συντελεστές για το αναστάσιμο γεγονός τής εφαρμογής τής “αναλογικής συμπληρωματικότητας”  και  μάλιστα κατά την ολοκληρωμένη πλέον μορφή της, διότι η μαθηματική εφαρμογή τής ισότητας, όπως παγίως επαναλαμβάνουμε,  διατηρεί την ανισότητα (βλ. σχετ.:

α. https://meallamatia.gr/vlepoume-tis-eidikes-anagkes-mesa-apo-tin-analogiki-sympliromatikotita/ ,

β. https://simerini.sigmalive.com/article/2015/7/30/atoma-me-anaperies-e-arkhe-tes-empraktes-isotetas/).

Η πρώτη φορά ήταν όταν επαινέσαμε  – όπως προαναφέραμε- εισηγητές και συντελεστές για την λόγω πανδημίας  πρώτη μορφή εφαρμογής τής Νοηματικής γλώσσας κατά την τηλεοπτική μετάδοση της Θ. Λειτουργίας από την δημόσια τηλεόραση.

Ας ευχηθούμε την εισαγωγή της νέας  “καινοτομίας” και σε άλλους Ι. Ναούς, καθόσον μάλιστα εάν δεν θα εξαρκεί ο αριθμός των διερμηνέων  μπορούν να προβάλλονται σε οθόνη τα ακουόμενα. Άλλωστε πρόκειται για καθεστώς που εφαρμόζεται πλέον και με τους συμπροβαλλόμενους υπότιτλους των ελληνικών έργων. Βέβαια  στους Ι. Ναούς τον συντονισμό προς τα τελούμενα θα τον αναλαμβάνει εξειδικευμένο πρόσωπο (βλ. σχετ., Φιλανθρωπική και πνευματική διακονία τής Εκκλησίας και κοινωνική ένταξη ατόμων με ειδικές ανάγκες. Αποτελέσματα έρευνας για τη δράση των ορθόδοξων χριστιανικών εκκλησιών [2005], σ. 72-73,

http://www.somaomotimon.uoa.gr/fileadmin/somaomotimon.uoa.gr/uploads/doc/dellasoudas/Filanthrop_Pneuma.pdf.

Εν τέλει και σε κάθε περίπτωση θα υπάρξουν πολλαπλασιαστικά οφέλη, αφού ούτως ή άλλως δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

Ομότιμος Καθηγητής Λαυρέντιος Γ. Δελλασούδας
Ειδικός Γραμματέας Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός
π. Ειδικός Γραμματέας Σώματος Ομοτίμων ΚαθηγητώνΕΚΠΑ
π.ΠρόεδροςΤμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας και Ενιαίου Συλλόγου Μελών ΔΕΠΦιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ


Η επέτειος της 25ης Μαρτίου 1821 αποτελεί διπλό εορτασμό για τους Έλληνες, θρησκευτικό και εθνικό.

Το 1821 δεν είναι μόνο μια πολύτιμη παρακαταθήκη υποδειγμάτων  ηρωικής συμπεριφοράς για τους επερχόμενους, αλλά η αφετηρία του έθνους –κράτους, η έναρξη της ιστορίας του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο η ελληνική επανάσταση έχει δύναμη και σημασία για την ευρωπαϊκή ιστορία. Οι Έλληνες κατάφεραν να κρατήσουν ζωντανή την επανάστασή τους για δέκα χρόνια και ενεθάρρυναν έτσι και τους υπόλοιπους ευρωπαϊκούς λαούς.

 Η επέτειος του 1821 είναι , εξάλλου, μια ευκαιρία για αυτογνωσία και αυτοκριτική, είναι μια ευκαιρία να αναλογιστούμε τις υποχρεώσεις μας απέναντι στην πολύτιμη παρακαταθήκη των προγόνων μας. Στον αγώνα για την ελευθερία είμαστε «εμείς» ΟΧΙ το «εγώ», μας δίδαξε ο Μακρυγιάννης, και η επανάσταση των Ελλήνων ήταν ακριβώς μήνυμα ελευθερίας και αλληλεγγύης. Είθε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου και  το μήνυμα αυτό της Επανάστασης να οδηγούν τα βήματά μας στο παρόν και το μέλλον.

Oμ.καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου

Πρόεδρος ΣΟΚΠΑ

H ΡΩΣΙΑ επιτίθεται …η ΟΥΚΡΑΝΙΑ υποφέρει!

Θλίψη, θλίψη βαθιά και παγκόσμια για την ανθρωπότητα, τον 21ο αιώνα! Συγκλονισμένοι από την έκρηξη ενός άδικου πολέμου με αγριότητα, που θυμίζει σκοτεινό Μεσαίωνα, και ενώ μια πανδημία μαστίζει τον κόσμο, ας προσευχηθούμε για την ΕΙΡΗΝΗ.

Ας ευχηθούμε να υπερισχύσει η σύνεση στο νου των κυβερνώντων τους λαούς, και σύντομα να λήξουν τα δεινά του πολέμου.

Ας μη λησμονούμε, όμως, μια μεγάλη αλήθεια!  τα λόγια του Έλληνα φιλόσοφου Πλάτωνα (Νόμοι  Α626α) : Ην γαρ καλούσιν οι πλείστοι των ανθρώπων ειρήνη , τούτο (δοκεί) είναι μόνον όνομα, την δ’ έργω  πάσαις προς πάσας τας πόλεις  αεί πόλεμον ακήρυκτον, κατά φύσιν*.

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου
Η Πρόεδρος
Ομότιμη Καθηγήτρια Στέλλα Πριόβολου

*Αυτή, την οποία η πλειονότητα των ανθρώπων αποκαλεί   ΕΙΡΗΝΗ, (φαίνεται να)  είναι μόνο ως προς το όνομα (θεωρητικά)  ειρήνη, ως προς το έργο (πρακτικά) είναι πάντοτε, σύμφωνα με το νόμο της φύσης, πόλεμος ακήρυκτος  όλων των πόλεων προς όλες.